Jaarverslag 2019 Jaarverslag 2019
Verslag van de Oost Europa Commissie 2019.
Ook dit jaar hebben wij weer verschillende activiteiten mogen organiseren om mensen in Oost Europa te helpen. In april en oktober hebben wij weer 2 keer mogen meehelpen bij de kinderkledingbeurs in De Lier, met als resultaat dat wij weer een heleboel kinderkleding hebben gekregen dat wij met een transport naar Roemenië hebben kunnen sturen, waarna Arend Vreugdenhil in mei naar Roemenië is gereisd om daar de kleding te verdelen over de 4 kinderhuizen, en tevens een hoeveelheid geld af te geven. Met dit geld kunnen de mensen middelen aanschaffen die nodig zijn om de kinderen te kunnen onderhouden en waarvoor ze zelf het geld niet hebben. In november zijn Jaap en Nel Valstar er heen geweest en hebben toen hetzelfde gedaan. Het is altijd goed dat we er zelf even langs gaan om te zien wat er nodig is en wat er met onze geldmiddelen wordt gedaan. In Juni hebben we als OEC mogen meewerken aan diverse activiteiten van sport en spel in Maasland en tevens hebben wij ons een aantal keren kunnen presenteren met wat voor doelen wij bezig zijn. Als beloning hebben wij het mooie bedrag van 5000 euro ontvangen wat we weer kunnen gebruiken voor onze projecten in Roemenië.

Helaas hebben we dit jaar moeten besluiten om te stoppen met ons gaarkeuken project in de Oekraïne. Na al een aantal keren te hebben gevraagd om meer terugkoppeling te krijgen hoe en waaraan ons geld wordt besteed, kregen wij steeds niets terug en konden dus ook niet meer controleren waaraan ons geld wordt besteed. Het contact met Ds. Sandor was de laatste jaren al vrij moeizaam, wat ons niet zo'n goed gevoel gaf. Wij vinden het wel spijtig voor al die oude kwetsbare mensen die nu waarschijnlijk geen of in ieder geval minder maaltijden zullen krijgen. Maar wij vinden dat we het geld dat wij van andere ontvangen op een verantwoorde manier moeten uitgeven, en dat was nu niet meer te garanderen, dus zijn wij met pijn in ons hart hiermee gestopt. Wel zorgen we er voor dat  giften die wij nog voor 'food for life' ontvangen via diaconie in Nieuwerkerk ad IJssel bij Sandor terecht komen. Verder hebben wij van diverse diaconieën en kringloopwinkels uit het Westland weer geld mogen ontvangen en kunnen dus onze projecten in Roemenië nog een aantal jaren voortzetten. Wij danken bij deze iedereen die ons het afgelopen jaar weer heeft gesteund, hetzij met geld hetzij met hulp en wensen iedereen Gods onmisbare zegen toe; zonder wie wij dit alles nooit hebben kunnen doen.

met vriendelijke groet
Oost Europa Commisie